19. detsembril 2015 alustavad Tiina Kapten ja Aivar Vaus Eestis enneolematu katsumusega – neil on plaan sõuda sõudeergomeetritel 24 tundi järjest ja läbida selle aja jooksul võimalikult pikk distants. Sportlaste esmaseks eesmärgiks on masinaid 24 tundi järjest töös hoida, aga kindlasti on mõlemal mõttes ka senikehtivate maailmarekordite ründamine.
Kerge see kindlasti olema ei saa, aga õnneks on mõlemal ultrasõudjal olemas varasem kogemus 24-tunni tandemisõidust, kus vaheldumisi sõudes tuli masinat töös hoida. Aivar on seda teinud lausa kaks korda ja mõlemal korral õnnestus püstitada ka vastava kategooria maailmarekord, 2013 aastal koos Madis Lõhmusega 50-59 a. meeste ja 2014 aastal koos Tiinaga 40-49 a. segatandemite arvestuses.
Individuaalselt on kumbagi sportlase jaoks seniläbitud pikimaks võistlusdistantsiks 100km, kus Tiina 2014 aasta mais sõidetud aeg 7:34:42,8 tähistab samuti 40-49 a. naiste maailmarekordit. Seekord on aga ees ootamas oluliselt pikem maa. Tiinal on vaja rekordi püstitamiseks ületada Kathleen Carroll’i (USA) nimele aastast 2000 kuuluv 240459 m distants ja Aivaril hollandase Andre Derkseni poolt 2014 a läbitud 278229 meetrit.
Selge on see, et päris 24 tundi ilma vahepausideta sõita pole võimalik. Samuti on selge see, et nii pikale sõidule startides ei saa hakata tavapärases võistlustempos kihutama, vaid tuleb liikuda oluliselt aeglasemalt isegi tavapärasest treeningtempost.
Tuleb energiat säästa, et seda jaguks kogu ööpäevaks ja samuti tuleb hoolega jälgida kogu sõidu jooksul vedeliku tarbimist ja toitumist. Selles osas ültrasõudjaid aitab spordijookide-söökidega SiS. Tiina ja Aivar on oma sõiduplaani paika pannud vastavalt sellele kui palju kilomeetreid on vaja rekordi püstitamiseks läbida, sellest tuleneb ka liikumiskiirus ja puhkepauside hulk ning pikkus.
Lisaks on selliste rekordkatsete jaoks on oma kindlad reeglid, mille järgimine on vajalik, kehtestanud ka ergomeetrite tootja ja rekordite andmebaasi pidaja Concept2. Üheks selliseks reegliks on näiteks see, et igal tunnil 24-st peab kindlasti sõudma, seega ei saa endale pikka puhkust lubada ka sellisel juhul, kui rekordipüstitamiseks vajalik kilometraaz täitub juba 21. tunnil, nagu juhtus viimati tandemisõidus, kus lõpuks eelmine rekord pea 42km-ga ületati.
Enne lõpliku sõiduplaani koostamist said Tiina ja Aivar internetist infot otsitud ja ka otse suheldud mitmete välismaa sportlastega, kes sellise sõidu on läbi teinud. Ultrasõudjad üle maailma on üldiselt sõbralikud ja jagavad lahkelt oma kogemusi. Taktika mille meie sportlased seekord valivad on suures osas sarnane, ehk siis sõit on jagatud pikemateks lõikudeks, mis omakorda jagunevad lühemateks lõikudeks.
Algul kui ollakse veel värskemad, liigutakse pisut kiiremas tempos ja puhatakse natuke vähem ja edaspidi saab end järjest premeerida pikema puhkuse ja aeglasema tempoga. Kuna elektrooniline tabloo sõudeergomeetril annab pidevat infot veel sõita jäänud aja, juba läbitud kilomeetrite ja 500m keskmise kiiruse kohta, aga näitab ka ennustuslikku kilometraasi mis sellisel kiirusel liikudes läbitaks, on sportlastel kogu aeg olemas ülevaade kus nad asuvad võrreldes rekordgraafikuga ja vastavalt sellele saavad reguleerida oma puhkepauside pikkust ja sõidukiirust.
Muidugi peab nii pikal maal olema valmis ka kõikvõimalikeks ootamatusteks, õigemini küll oodatud hädadeks, nagu villid, krambid, katkihõõrdunud nahk, uni jms, mis võivad tabada aga ka nende vastu on proovitud igakülgselt valmistuda. Seda milliseks kogu see ööpäevane teekond rekordite suunas kujuneb on kõigil võimalus jälgida interneti vahendusel Sõudespinning.ee veebilehel või ise kohale tulles Telliskivi Koduklubisse (Telliskivi 60, Tallinn).
Projekti toetavad: Koduklubi Telliskivi, Concept2 Eesti, SiS, Tähetrükk OÜ.